Milan Kundera: Kuolemattomuus, 1992
Alkuteos: Nesmrtelnost, 1990
Suomentaja: Kirsti Siraste
Kustantaja: WSOY
Kansi: ?
Sivuja: 414
Milan Kundera on tunnettu erityisesti romaanistaan Olemisen sietämätön keveys (1984), jonka voisin tältä istumalta nimittää täydelliseksi romaaniksi. Se on lukunautintoa kannesta kanteen, ja siinä on suurin piirtein kaikki, mitä erinomaiselta kaunokirjallisuudelta voi toivoa. Kunderan maine yhtenä Euroopan arvostetuimmista kirjailijoista ei kuitenkaan perustu vain tähän yhteen ainoaan kirjaan.
Kun silmäilee kirjastossa Kunderan kirjoja, huomaa, että mies on kirjoittanut paljon muutakin. Kaikki ne muut kirjat ovat minulta kuitenkin jostakin syystä lukematta. Kun lukupiirikirjaksi valikoitui Kunderan Kuolemattomuus, olin innoissani. Kirjan takakansikuvaus lupasi hyvää: kyseessä on Kunderan ensimmäinen "suuri romaani" Olemisen sietämättömän keveyden jälkeen". Ei hullumpaa.
Täyttyivätkö odotukseni? Eivät aivan, mutta melkein kuitenkin. Kuolemattomuus on tyystin erilainen kuin Olemisen sietämätön keveys. Se on postmoderni romaani, joka tekee itsestään läpinäkyvän. Kirjassa on useita päällekkäisiä tarinoita ja aikoja, ja lisäksi kirjailija tekee itsestään yhden kirjan sivuhenkilöistä. Jo alussa hän kertoo, että on keksinyt kirjan päähenkilön, Agneksen:
Kuka on Agnes?
Aatamin kylkiluusta lähteneen Eevan ja meren vaahdosta syntyneen Venuksen tapaan hän on peräisin altaan ääreltä uimaopettajalle vilkuttaneen kuusikymmenvuotiaan naisen eleestä, lähtöisin naisesta, jonka piirteet hämärtyvät jo muistissani. Ele herätti silloin minussa äärettömän ja käsittämättömän kaipauksen ja kaipaus synnytti Agnesiksi kutsumani naisen. (S. 13.)
Voisiko romaani oikeastaan kauniimmin alkaa? Olin myyty muutaman sivun jälkeen. Agnesin tarina on romaanin kannatteleva voima, ja hänessä on kaikki ainekset kiinnostavaksi päähenkilöksi. Korjaan kuitenkin näin: Agnesissa on kaikki ainekset kiinnostavaksi eurooppalaiseksi romaanihenkilöksi. Veikkaan, että kaikkia hänen (fiktiivisen!) elämänsä eksistentiaalisia ongelmia ei muualla maailmassa paljon vaivauduta miettimään. Tässä piilee myös romaanin paradoksi: Jos kuolemattomuus jatkaa ihmisen elämää loputtomiin, mikä hänen elämästään on enää totta? Onko historiallinen henkilö sen enempää todellinen kuin ikuisesti kaunokirjan sivuille painettu - siis kuolematon - romaanihenkilö? Entä kun kirjailija tekee historiallisista henkilöistä romaanihenkilöitä?
Agnesin tarina ei ole kirjan ainoa tarina. Sivuhekilöinä, omissa tarinoissaan, seikkailevat muun muassa Goethe, Beethoven, Hemingway ja eräs Rubens. Romaanihenkilöinä ovat myös ystävykset, muuan professori Avenarius sekä kirjailija, joka on kirjoittanut kirjan nimeltä Olemisen sietämätön keveys. Siinäpä joukko todellisia historiallisia henkilöitä ja täysin fiktiivisiä henkilöitä - muutama heistä voi olla jopa molempia. Viihdyin varsin hyvin aikahyppäyksissä: seurasin Goethen ja Bettinan suhdetta, kuuntelin Hemingwayn aatoksia haudan takaa tai puntaroin Beethovenista kerrotun tarinan todenpeärisyyttä. Samalla kertoja johdatteli pohtimaan nyky-Euroopan (siis 1980-luvun lopun Euroopan) henkistä tilaa.
Kertoja (Kundera) lausahtelee vakain äänenpainoin filosofisia totuuksia eurooppalaisen kulttuurin saavutuksista (joista säveltaide on kertojan mukaan ylittämätön), hän analysoi Ranskan ja Venäjän kulttuurieroja, miehen rakastelutaitojen kehittymistä ja sitä, kuinka imagologia on syrjäyttänyt ideologiat. Tuleepa hän erään romaanihenkilön suulla vakuuttaneeksi, että sodat eivät ole enää Euroopassa mahdollisia, koska ne perustuvat ideologioihin ja kukaan ei Euroopassa ole enää valmis kuolemaan isänmaansa puolesta. Eipä mennyt montakaan vuotta Kuolemattomuuden ilmestymisestä, kun tämä ennustus osoittautui vääräksi. Muutkin kertojan esittämät havainnot suhteutuvat tähän totuuteen, sillä onhan kirjan ilmestymisen jälkeen Euroopassa koettu myllerrys jos toinenkin. Onko Euroopassa enää eksistentiaalisia ongelmia vai pelkkiä talous- ja pakolaisongelmia?
Sijoitin tahallani miehen rakastelutaitojen kehitysvaiheet tuonne muiden filosofisten aatosten joukkoon. Tällaisiin pohdintoihin, kuten myös auton renkaiden viiltelyn psykologisointiin, Kundera käyttää tolkuttoman määrän sivuja. Kirjaan tulee viistoa, mustaa huumoria. Silti feministiä naurattaa ja ihmetyttää, että kenties arvostetuimman eurooppalaisen kirjailijan teokseen on piirretty pari hassua nuolikuviota, joilla kuvaillaan naisten vartalotyyppejä ja ajatusten suuntaa. Lukekaa, niin tiedätte! Kundera osaa ärsyttää. Tässä on myös ero keskieurooppalaisen ja pohjoiseurooppalaisen ajattelun välillä. Pohjoismaissa moisesta piirtelystä saisi sovinistin leiman otsaansa, ja lukupiirin kokoontumisessa Kunderalle kävikin näin. Leima on ja pysyy, ja se on piirissämme osa Kunderan kuolemattomuutta.
Piirtelystä huolimatta Kuolemattomuudessa on paljon sellaista, josta pidän. Läheisemmäksi minulle kävi luku Sattuma, jossa Kundera antaa juonen kulkea kulkuaan, eikä intoudu laususkelemaan elämän totuuksia. Hän kuljettaa juonta varmoin ottein ja osaa yllättää. Välillä nyökyttelin innoissani Kunderan terävälle mediakritiikille (mitähän sanottavaa miehellä olisi kaikesta tästä tosi-tv-touhusta) ja ihmisten pikkusieluisuuden ja turhamaisuuden kuvauksille.
Tämä romaani on ranskalainen ytimiään myöten. Ele, josta kaikki lähtee ja johon kaikki päättyy, ei voisi olla ranskalaisempi. Eurooppalainen sivistyneistöromaani, sitäkin tämä on. Lisäksi tässä on paljon Bulgagovin Saatana saapuu Moskovaan -tyylistä ilkikurisuutta, aikalaiskritiikkiä ja kerroksellisuutta, sekä tarinat, jotka kietoutuvat yhteen. Samantyyppisiä eksistentiaalisia pohdintoja on myös Iris Murdochin Meri, meri -romaanissa. Ranskalainen pöyhkeys ja sovinismi kuuluvat pakettiin, ja aivan varmasti kirjan kuvat pyörittävät päätäni muutamankin tovin. Esimerkiksi nyt juuri kuolemattomuus - mikä vaiva ihmiselle! Kysykää vaikka Goethelta tai Hemingwaylta, kuten Kunderakin tekee.
Lukupiirin jäsenistä Kirja hyllyssä -blogin Kaisa ehti jo blogata kirjasta. Piakkoin muutkin lukupiiriläiset, eli Kannesta kanteen -blogin Kaisa ja P. S. Rakastan kirjoja -blogin Sara, kirjoittanevat kirjasta. Lisäksi ainakin Aino on blogannut kirjasta.
Sivut
- Etusivu
- Kuka ja mitä?
- Lukemisen sietämätön keveys
- Lukupiirien loukussa
- Suosikkeja
- TBR100
- HelMet 2015
- HelMet 2016
- Seinäjoen kaupunginkirjaston 100 kirjaa -haaste
- Ylen Kirjojen Suomi 2017
- HelMet 2017
- Helmet 2018
- Helmet 2019
- Helmet 2020
- Helmet 2021
- Helmet 2022
- Helmet 2023
- 100 naisten kirjoittamaa kirjaa
- Helmet 2024
Kyllä tämä oli niin tyhjentävästi arvioitu, että en tunne tarvetta lukea, enkä nähdä noita nuolipiirroksia :) Eiköhän se ole niin, että jos kirjailija on kuuluisa yhdestä teoksesta ennen kaikkea, niin se on se hänen helmensä, kuten Olemisen sietämätön keveys Kunderalla. Josta muuten Philip Kaufman ohjasi huonon leffan. Muistan vieläkin pettymyksen, sääli koska kirja on hieno.
VastaaPoistaNäin muuten elokuvan ensin ja pidin siitä, mutta vielä enemmän pidin kirjasta. Järjestys toimi näin päin.
PoistaNuolikuvioista tuli ehkä kirjoitettua turhan kärjekkäästi, mutta en vain saa niitä mielestäni. Sääli, koska romaani on toki paljon paljon muutakin. Moni herkullinen kohtaus jäi mieleen, oli koskettavuutta ja aitoja oivalluksia. Historiastakin nautin, samoin Hemingwayn hahmosta... Ja tuo Agnes oli niin hienosti kuvattu. Taitavahan Kundera on. Jotain uudempaakin Kunderaa haluaisin lukea. Mutta niin, ehkä se tunnetuin teos on yleensä se paras.
Minä lähdin tutustumaan Kunderaan ns pylly edellä puuhun, eli luin uutta ja nyt hyllyssä on the klassikko. Pidin kovasti jo Merkityksettömyyden juhlasta. Ja hienolta kuulosti, että kuvaat Olemisen sietämättömän keveyden täydelliseksi...:)!
VastaaPoistaOSK on elämäni suuria kirjoja. Se osui oikeaan aikaan käteeni. Vähän hämmästyneenä olen huomannut, että kirjailija kirjoittaa edelleen - voiko niin hienon kirjan jälkeen kirjoittaa enää muuta?
PoistaTäytynee hankkia Merkityksettömyyden juhla jostain käsiinsä. Kiitos vinkistä!
Lue Elina se Merkityksettömyyden juhla. Siinä puhutaan naisten navoista. :)
VastaaPoistaKirjoituksesi sai minut muistamaan, miksi aikanaan olin tästä teoksesta niin innoissani. Erityisesti tuo ajatus siitä, että mikä on romaanihenkilöiden ja historiallisten henkilöiden todellisuuden aste. Eroaako se jotenkin toisistaan? Voiko romaaníhenkilö joskus olla jopa todellisempi kuin ns. oikea henkilö. Mitä tarkoittaa, että jokin on todellinen? Miten todellinen määritellään. No niin, nyt saavuin taas lempiajatuskehittelyihin. Sun ja hienon kirjoituksesi syy. :) :) :)
En tiedä, kuinka pääsen naisten napojen tunnelmaan! Kunhan ei mene kuitenkaan alle! :)
PoistaIlman muuta tartun muihinkin Kunderan kirjoihin. Selvä polte jäi. Minäkin olin haltioissani romaanihenkilöiden ja historiallisten henkilöiden roolien sekoittumisesta. Tällainen leikittely inspiroi kaikenlaiseen kyseenalaistamiseen. Kirjallisuus on sattuman vangitsija ja tästäkin syystä tärkeää.
Mahtavaa saada lukea, mitä olette tapaamisessa ruotineet. Oma kirjoitteluni venyy vielä ensi viikolle; kirja kun on tällä hetkellä eri paikkakunnalla. Ajatusten koonti ei toki olisi pahitteeksi, sillä hieman jännittää, onnistuuko se. Minulle Kuolemattomuus osoitti, ettei Kundera ole kirjailijani -vaikka tämän teoksen lukemisessa oli paljon enemmän postiivista kuin Olemisen sietämättömässä keveydessä. Luin sen joskus yliopistoaikoina eikä Kunderan filosofisuus tuolloin iskenyt ollenkaan. Kuolemattomuutta luin kuitenkin innolla, mutta loppuosa oli takkuamista (ehkä oli virhe lukea välillä muuta). Kuitenkin teoksessa on kiinnostavaa pohdintaa ja henkilökaarti on kerrassaan mainio.
VastaaPoistaHenkilökaarti oli todellakin kattava. Sen laatiminen on varmasti ollut hauskaa ja siitä Kundera ottaa kaiken irti.
PoistaEn muista, mikä OSK:ssa lumosi minut, mutta muistan sen jälkimaun kantaneen pitkälle. Olin kirjasta lumoutunut. Se osui oikeaan aikaan.
Meillä oli varsin värikäs keskustelu Kuolemattomuudesta. Kirjasta riittää ammennettavaa. Jäänpä odottamaan arviotasi, Kaisa! ❤
Oih ja oih..Sinun tekstiäsi lukee kuin hyvää, ajatuksia herättelevää kirjaa konsanaan, kiitos Elina!
VastaaPoistaKundera kuului lempikirjailijohini vuosituhannen vaihteessa. Hän osaa yhdistää filosofoinnin huumoriin! <3
Kiitos, Kaisa Reetta! <3 Onpa mukavaa, jos raapusteluni herättää ajatuksia!
PoistaKunderan huumori on mainiota, joskin jossain kohtaa turhan sovinistista. Tai ehkä se ei ole ollenkaan sovinistista, vaan minä olen liian tiukkis. Filosofia sen sijaan kiehtoo. Kuolemattomuus ja todellisuus, kulttuurihistoria, eurooppalaisuus.. Näitä Kundera pyörittää herkullisesti.