sunnuntai 8. tammikuuta 2023

Ranskan työväenluokan taistelut


 Édouar Louis: Kuka tapppoi isäni, 2022; Naisen taistelut ja muodonmuutokset, 2022

Alkuteos: Qui a tué mon père, 2018; Combats et métamorphoses d'une femme, 2021

Suomentaja: Lotta Toivanen

Kustantaja: Tammi

Kansi: Tom Backström

Sivuja: 76; 103

Mistä sain kirjan: Lainasin kirjastosta


Loppuvuonna 2022 luettavakseni osui monta työväenluokasta kertovaa kirjaa. Ranskalaisen Édouard Louis'n kirjoittamat teokset Kuka tappoi isäni ja Naisen taistelut ja muodonmuutokset kertovat hänen isänsä ja äitinsä tarinat, mutta ottavat myös suorasukaisesti kantaa Ranskan poliittisiin päätöksiin. Varsinkin Kuka tappoi isäni lähenee poliittisen pamfletin muotoa. Kirja alkaa yhteiskunnallisella julistuksella:  

Kun amerikkalaistutkija Ruth Gilmorelta kysyttiin, mitä termi rasismi hänelle merkitsee, hän vastasi, että rasismi on tiettyjen väestöryhmien altistamista ennenaikaiselle kuolemalle. - - Jos politiikalla tarkoitetaan sitä, että tietyt ihmiset hallitsevat muita ja että yksilöt elävät yhteisöissä, joita he eivät ole itse valinneet, silloin politiikka on väestön jakamista niihin, joita tuetaan, hoivataan ja suojellaan, ja niihin, jotka altistetaan kuolemalle, vainolle ja väkivallalle. (S. 9.)

Louis ankkuroi Gilmoren ajatukset isänsä elämään. Isä on tehdastyöläisen poika, jonka oma isä kuolee nuorena. Isäkin ajautuu tehdastyöhön, vaikka yrittää elää myös vapaata ja villiä elämää. Väkivalta, päihteet ja köyhyys tekevät hänen elämästään onnetonta. Lopulta hän menettää myös terveytensä joutuessaan työpaikalla onnettomuuteen, joka tuhoaa hänen  selkänsä. 

Kirjan loppuun Louis on koonnut poliittisten päättäjien lausuntoja: Ranskan entinen presidentti Nicolas Sarkozy puhui vaalikampanjassaan "tuillaeläjistä", joiden piiriin kuuluu myös Louis'n isä. Sarkozyyn luotsaaman politiikan seurauksena isää yritettiin työllistää, vaikka tehdastyö oli tuhonnut hänen selkänsä. Isä kärsii myös hengitysvaikeuksista. Jacques Chirac puolestaan jätti hallituksensa kanssa julkisten korvauksen piiristä pois kymmeniä lääkkeitä, joihin kuului myös isän käyttämiä lääkkeitä. Työlakien huonontamista harrastettiin Ranskassa myös vuonna 2016 Francois Hollanden aikakaudella. Tuolloin astui voimaan laki, joka helpotti irtisanomista ja työnantajan mahdollisuuksia vaatia työntekijöiltä pidempiä työviikkoja. 

Louis'n keräämät konkreettiset esimerkit kertovat, kuinka päättäjien tekemät ratkaisut vaikuttavat heti ihmisiin - mutta eivät tietenkään kaikkiin ihmisiin: Hyväosaisille politiikka on lähinnä esteettinen kysymys: tapa ajatella, tapa nähdä maailma ja rakentaa omaa identiteettiä. Meille politiikassa oli kyse elämästä ja kuolemasta. (S. 67.) Politiikka voi muuttaa köyhyydessä elävien ihmisten elämää myös helpompaan suuntaan: kun Ranskan hallitus nosti kouluavustuksia, isä vei koko perheen juhlimaan sitä merenrantaan. 

Juhlinnasta tulee mieleen Leena Landerin teos Liekin lapset, jossa kuvataan, kuinka varsinaissuomalaisen työväentalon pihassa odotetaan senaatin päätöstä yleisestä ja yhtäläisestä äänioikeudesta vuonna 1906. Väki odottaa sanansaattajaa, ja kun tieto työväenluokan ja naisten äänioikeudesta saapuu, ilo on valtava. Kyse on heille elämästä ja kuolemasta, kuten Louis'n isälle 100 vuotta myöhemmin. 

Louis'n äidin tarina myötäilee isän tarinaa, mutta tarina on selvästi läheisemmästä ihmisestä kirjoitettu. Louis'n äiti sieti yhteistä elämää väkivaltaisen miehensä kanssa 25 vuotta, kunnes jätti Louis'n isän, jota poikakin pelkäsi. Vaikka äiti tekee dramaattisen päätöksen, jolla on vaikutusta koko perheen elämään, Naisen taistelut ja muodonmuutokset on huomattavasti valoisampi teos kuin Kuka tappoi isäni. Äidillä on viisi lasta kahden eri miehen kanssa. Nuorena hankitut lapset ja väkivaltaiset aviomiehet eivät kuitenkaan lannista äitiä, joka ruokkii lapset ja miehensä päivittäin. Hän venyttää penniä, kunnes kyllästyy miehensä baari-iltoihin. 

Louis'n kirjat ovat nykykirjallisuuden ihanteiden vastaisia. Niissä ei oikeastaan ole mitään uutta, ellei uutta ole juuri se, että hän kirjoittaa kaikkia nykykirjallisuuden sääntöjä ja ihanteita vastaan: 

Minulle on sanottu, että kirjallisuuden ei pidä selittää todellisuutta, ainoastaan näyttää se, mutta kirjoitan selittääkseni ja ymmärtääkseni äidin elämää. 

  Minulle on sanottu, että kirjallisuuden ei pidä toistaa itseään, mutta haluan kirjoittaa yhtä ja samaa tarinaa yhä uudelleen ja palata siihen, kunnes se näyttää palasia totuudestaan, haluan kaivaa kuoppaa kuopan perään, kunnes se mikä piilee kaiken alla, alkaa tihkua läpi. - - 

  Koska nyt minä tiedän. Se mitä kirjallisuudeksi kutsutaan, on rakennettu vastoin äitini kaltaisten ihmisten elämää ja kehoa. Koska nyt minä tiedän, että äidistä kirjoittaminen, äidin elämästä kirjoittaminen tarkoittaa sitä, että uhmaan kirjoittamisellani kirjallisuutta. ( S. 14-15.)

Äidin tarina on kuoppainen ja rosoinen. Äiti ei ole pyhimys. Hän ei ole uhrautuja, eikä hän ymmärrä poikaansa, joka lähtee opiskelemaan ensin lukioon ja sitten yliopistoon. Poika sanoutuu irti työväenluokasta, tekee luokkanousua äidin silmien edessä, eikä äiti pysty hyväksymään sitä. 

Tarvitaan paljon muutoksia, ennen kuin välit pojan kanssa taas paranevat. Louis kertoo, että äidin muodonmuutos, vapautuminen kotikylästä ja isästä ovat tehneet äidistä onnellisemman ihmisen, vaikka hänen luokkansa ei ole muuttunut. 

Äidin tarina on kuin Minna Canthin näytelmä Työmiehen vaimo päivitettynä nykyaikaan ja Ranskaan. Työmiehen vaimo ilmestyi vuonna 1888. Eikö mikään muutu työväenluokan elämässä koskaan? Kuinka kauan tätä taistelua käydään - miehiä, köyhyyttä ja kotiorjuutta vastaan? Mikä voisi vapauttaa naiset lopullisesti?

Édouard Louis'n teksti on toisaalta hämmentävää, toisaalta raikasta luettavaa: Voiko näin suoraan edes kirjoittaa? Onko tämä fiktiota ollenkaan? 

Lukupiirikirjana Kuka Tappoi isäni herätti paljon keskustelua muun muassa yksilön vapaudesta. Kuinka paljon ihminen voi valita asioita elämässään, esimerkiksi koulutusta tai terveyttä (tupakointi, päihteet, hammashoito)? Kuinka paljon yhteiskunta mahdollistaa asioita ja onnellisuutta, kuinka paljon ihminen tekee elämäänsä itse? Louis'n teosten kaltaista kirjallisuutta tarvitaan niin kauan, kun politiikka on elämän ja kuoleman kysymys joillekin ihmisille. Taide paitsi ilmentää, myös luo yhteiskuntaa.  

16 kommenttia:

  1. Minä olen väistellyt näitä Louisin kirjoja, kun olen ajatellut ne sellaisiksi, jotka voi vetää mielialaa alemmas. Edelleen sama fiilis näistä uudemmista. Ei kaiken tarvihe olla höttöä eikä hattaraa, mutta... mulla on tunne, että Ernauxn kirja(t) vanhemmistaan voisi olla enemmän minun juttu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuuntelin tänään kuitenkin Tove Ditlevsenin Lapsuuden, ja siitä trilogiasta aion kuunnella loputkin 👍

      Poista
    2. Eivät nämä mientäylentäviä luettavia ole, mutta ajatuksia ne kyllä herättävät. Ditlevsen kuuluu samaan työväenluokan sarjaan, mutta sijoittuu melkein sata vuotta aikaisemmaksi. Jotkin asiat muuttuvat hitaasti, vai muuttuvatko ollenkaan?

      Poista
  2. Louisilla on omaleimainen, edukseen massasta erottuva tapansa tuottaa verbaliikaltaan vahvaa ja ajatuksenkulultaan kiinnostavaa tekstiä jättäen tilaa lukijan omille, terveellisille ja tervetulleille pohdiskeluille kansien sulkeudettua.

    Laadukakkaita ja immersoivia teoksia, joiden tunnelmaa on vaikea välittää ja jotka herättävät uteliaisuuden sen suhteen, mitä tältä potentiaalia omaavalta kirjailijalta jatkossa, nyt kun isä ja äiti on käsitelty, tuleman pitää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nämä vetoavat minuun suoruudellaan. Kuka tappoi isäni on niin perin juurin poliittinen, että se lyö luun kurkkuun. Rehellisiä ja raivokkaita havaintoja!

      Minulla ovat nyt muutkin Louis'n kirjat tuossa odottamassa. Odotan niiltä paljon.

      Poista
  3. Minusta Louisin ensimmäinen suomennettu teos oli niin pelottava. Se meni tunteisiin liikaa. Ehkä vastasin aihepiiriin kovasti, kiusaamiseen, koska poikaani kiusattiin kovasti kouluaikana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiusaaminen on ihan kamalaa, enkä nyt oikein tiedä, pystynkö kirjaa lukemaankaan. Ida Rauman Hävitys ja Antti Röngän Jalat ilmassa olivat melkein liikaa. Toivottavasti poikasi elämä on mennyt hyvin sen jälkeen.

      Poista
  4. Selvästi Louisin tapaisella tavalla nähdä ja kirjoittaa on tärkeä aukko täytettävänä nykykirjaillisuudessa, kuten hyvin osoitat. Ja hienosti löydät yhteyksiä kotimaiseen kirjallisuuteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Työläiskirjallisuudella on Suomessa pitkät perinteet, mutta en kotimaisesta nykykirjallisuudesta osaa nimetä ihan vastaavia teoksia kuin nämä Louis'n täsmäiskut. Ehkä Tolan Punainen planeetta olisi sellainen, mutta en kyennyt lukemaan sitä loppuun.

      Poista
  5. Minäkin olen väistellyt/vältellyt Louis'n tuotantoon tarttumista. Jotenkin autofiktio tökkii. Varmaan joskus vielä jonkin näistä luen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen lämpimästi. Näihin ei kauan mene, mutta vaikutus on suuri. Minä toisaalta janoan autofiktiota edelleen. En saa kyllikseni näistä elämän kummallisista tapahtumista.

      Poista
  6. Olen lukenut Ei enää Eddyn, joka ei varsinaisesti ollut mitään hyvän mielen kirjallisuutta, ja sen myötä olen vähän kartellut näitä muita suomennoksia – jotenkin ei ole ollut intoa tarttua kovin raskaisiin aiheisiin viime aikoina. Ehkä näille voisi kuitenkin valon lisääntyessä antaa mahdollisuuden, sillä tematiikka kiinnostaa kyllä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa tarttua näihin. En tiedä, uskallanko minä tarttua tuohon Eddyyn, jonka juuri sain kirjastosta. Hirvittää nyt kyllä, koska tässäkin kommenttiketjussa siitä on vaikututtu näin paljon.

      Poista
  7. Silmiä avaavia kirjoja. On kesken se Väkivallan historia, on vaan tosi raskas sekä aiheeltaan että rakenteeltaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ovat kyllä! Väkivallan historian varasin juuri kirjastosta. Saapa nähdä, miten minun käy.

      Poista
  8. En ole näitä lukenut, mutta tämä sitaatti puhuttelee tänään erityisesti: : ”Hyväosaisille politiikka on lähinnä esteettinen kysymys: tapa ajatella, tapa nähdä maailma ja rakentaa omaa identiteettiä. Meille politiikassa oli kyse elämästä ja kuolemasta.”

    Mielestäni tämä kuvaa hyvin tämänhetkistä vaalikeskusteluakin: monissa perheissä eletään todella vaikeita aikoja, mutta poliitikot tuntuvat jankkaavan asioista lähinnä metatasolla. Arvokeskustelulle on paikkansa, mutta välttämättä se ei ole nyt.
    No, mutta se politiikasta. Tällaiset konkreettiset puheenvuorot ja esimerkit kirjallisuudessa ovat erinomaisia tapoja tuoda moniäänisyyttä keskusteluun.

    VastaaPoista

Kiitos kommentista!