Kuva Yöpöydän kirjat -blogi. |
Sivut
- Etusivu
- Kuka ja mitä?
- Lukemisen sietämätön keveys
- Lukupiirien loukussa
- Suosikkeja
- TBR100
- HelMet 2015
- HelMet 2016
- Seinäjoen kaupunginkirjaston 100 kirjaa -haaste
- Ylen Kirjojen Suomi 2017
- HelMet 2017
- Helmet 2018
- Helmet 2019
- Helmet 2020
- Helmet 2021
- Helmet 2022
- Helmet 2023
- 100 naisten kirjoittamaa kirjaa
- Helmet 2024
lauantai 29. elokuuta 2020
Lukumaraton 29.8.2020 - hyppää mukaan!
keskiviikko 19. elokuuta 2020
Emilie Pine: Tästä on vaikea puhua
Emilie Pine: Tästä on vaikea puhua, 2020
Alkuteos: Notes to self, 2018
Suomentaja: Karoliina Timonen
Kustantaja: Atena
Kansi: Anna Makkonen
Sivuja: 205
Mistä sain kirjan: kustantajalta
Emilie Pinen Tästä on vaikea puhua on esseekokoelma, joka sisältää kuusi omaelämäkerrallista esseetä erilaisista kipeistä aiheista. Kokoelman englanninkielinen nimi, Notes to self, kertookin teoksen intiimistä luonteesta. Pine kirjoittaa, koska kirjoittamisesta tuli hänelle selviytymiskeino, kun hän ajautui uupumukseen: Minä arvostan ajatuksiani ja tunteitani. Minä kirjoitan joka päivä, koska kirjoittaminen on yksi asioista, jotka piristävät minua eniten. (S. 204.)
Pine on ammatiltaan tutkija ja toimii nykydraaman apulaisprofessorina University College Dublinissa. Tästä on vaikea puhua on valittu Irlannissa vuoden kirjaksi vuonna 2018, ja se on käännetty useille kielille. Suomentaja Karoliina Timonen on tehnyt erinomaista työtä, sillä kirja on sujuvaa luttavaa ja sen rehellisyys on puhuttelevaa. Rehellisyys on Pinelle myös välttämätöntä: Kirjoitan tämän saadakseni takaisin ne osat minusta, jotka kielsin niin kovin kauan ja perinpohjaisesti. - - Kirjoitan tämän voidakseni viimein tuntea olevani läsnä omassa elämässäni. Kirjoitan tämän, koska se on voimallisin asia, jonka voin keksiä tekeväni. (S. 177 - 178.) Tästä on vaikea puhua on siis myös ylistys kirjoittamiselle, ja sen vapauttavalle voimalle.
Kokoelman ensimmäinen essee Muistiinpanoja kohtuuttomuudesta kertoo Pinen isän alkoholismista. Se on loistava esimerkki esseetaiteen mahdollisuuksista yhdistää yksityiset kokemukset yleiseen kokemusmaailmaan. Essee alkaa siitä, kun Pine ja hänen sisarensa tapaavat isänsä kreikkalaisessa sairaalassa, jonne isä on joutunut alkoholisminsa takia. Isä kamppailee elämästään, ja sisarukset jäävät hoitamaan häntä, vaikka isän itsekkäät valinnat tekevät hoitamisesta erityisen raskasta: Addiktin rakastaminen on vaikeaa. Ei pelkästään käytännön tasolla, ei vain sen takia, että joutuu korjaamaan heidän jälkiään ja hoitamanna heidän puolestaan asoita, joihin he eivät itse kykene, vaan myös metafyysisellä tasolla. Se tuntuu samalta kuin itsensä hakkaaminen seinään. Ei vaan pään hakkaaminen vaan koko kehon. Se kovettaa sydämen. (S. 25).
Toinen essee, Vauvavuosista, kertoo lapsettomuudesta, jota kipempää aihetta on vaikeaa kuvitella. Kolmas essee Puhumisesta/puhumattomuudesta puolestaan kertoo Pinen vanhempien erosta ja heidän keskinäisestä puhumattomuudestaan, joka katkeaa vasta Pinen sisaren lapsen hautajaisissa. Perheen historiaan liittyy myös essee Jotakin minusta, joka kertoo Pinen villeistä ja vaarallisista nuoruusvuosista ja siitä turvattomuudesta, jota hän silloin koki. Siinä hän kertoo, että huvittaa mielellään ystäviään kaikilla hurjilla tarinoilla nuoruudestaan, mutta todellisuudessa hän oli täysin hukassa. Tai ei ehkä täysin, koska hän voi todeta: Ja kenties minun olisi pitänyt perspektiivin vuoksi kertoa enemmän myös siitä, millaista elämäni on nyt, niin näkisitte, etten ole selvinnyt vain täpärästi, vaan olen kukoistanut. (S. 176 - 177.)
Feministisimmät näkökulmat Pine tarjoaa kokoelmansa neljännessä esseessä Muistiinpanoja veren vuotamisesta ja muista rikoksista sekä kuudennessa esseessä Tämä ei tule kokeeseen. Kuukautisista on varmasti kirjoitettu maailmankirjallisuudessa ihan liian vähän, kun ajattelee sitä, miten vaikuttava asia ne ovat naisten elämässä. Monelta turhalta nolouden tai häpeän tilanteelta selvittäisiin, jos aiheesta voisi puhua luontevasti: Minussa on niin paljon tätä verta, tätä kuukautisverta, tätä raskausverta, tätä keskenmenoverta, tätä ei-taaskaan-raskaana-verta, tätä perimenopaussiverta (S. 115).
Tämä ei tule kokeeseen kertoo Pinen akateemisesta urasta, joka ajoi hänet uupumukseen. Hän joutuu usein tilanteisiin, joissa häntä väheksytään tai hänet ohitetaan, koska hän on nainen: Totuus onkin, että olen väsynyt olemaan feministi. Olen väsynyt siihen, että on naisten tehtävä tunnistaa ja haastaa ja korjata sovinismi. Olen väsynyt siihen, että se on niin välttämätöntä ja niin vaikeaa. Ja olen väsynyt siihen, miten olen itse sisäistänyt kaiken, väsynyt osallisuuteeni, väsynyt tähän peliin. (S. 190 - 191.)
Oman osallisuutensa sovinistiseen maailmanjärjestykseen Pine huomasi eräässä koulutustilaisuudessa, jossa hän halveksii naisia, jotka nimeävät omat äitinsä roolimalleikseen. Äidit kun olivat olleet kotiäiteinä, kuten suurin osa irlantilaisista aikansa naisista. Yhtäkkiä Pine kuitenkin havahtuu siihen, että hän olisi itsekin voinut valita äitinsä roolimallikseen, sillä hänen äitinsä kävi töissä: Minun äitini teki pitkää päivää kodin ulkopuolella. Hän opetti minulle, että tärkein asia naisen elämässä on olla taloudellisesti riippumaton. Hän opetti minulle, että työ on tärkeysjärjestyksessä ykkössijalla, ja kotiasiat, kaikkine tunteineen, tulevat kakkosena. Kaikki nämä opetukset saivat minut ajattelemaan työntekoa välttämättömänä tienä rohkeille naisille. Joten, ironista kyllä, minäkin olisin voinut nimetä äitini roolimallikseni. En ole kuitenkaan koskaan tehnyt niin, koska en olisi voinut asettaa äitiyttä saavutushierarkian huipulle. Äitiyteen yleisesti liittämäni ominaisuudet - rakkaus ja tukeminen, empatia ja hoiva - eivät ole niitä, jotka yhdistän työelämässä menestymiseen. Ja siinä näkyy taas sisäistämäni sovinismi. (S. 194.)
Kun luin Pinen kirjaa, en niinkään ajatellut juuri näiden esseiden aiheiden olevan minulle erityisen tärkeitä. Minulla ei ole alkoholistivanhempia, vanhempani eivä tole eronneet, en ollut erityisen villi nuorena, minulla on lapsia enkä tee uraa akateemisessa maailmassa. Silti tunnistin itseni jokaisesta esseestä. Tunnistin kipeiden asioiden piinan: tunnistin rakastamisen vaikeuden, tunnistin häpeän kuukautisista, tunnistin naisiin kohditusvan väheksynnän, tunnistin oman kehon arvostamisen vaikeuden. Kaikki ne ovat asoita, joista on vaikea puhua, tai joista ei oikein ole sopivaa puhua.
Lukiessani olisin halunnut haastaa kaikki vastaantulijat puhumaan heille vaikeista asioista. Kyselinkin ihmisiltä, mitkä ovat heille vaikeita asioita puhua. Vastaukset olivat aika surullisia ja jäädyttivät keskustelut alkuunsa - yleisin vastaus oli nimittäin tämä: eivät mitkään. En uskonut heitä, koska tiedän, että on asioita, joista he eivät puhu. Itse pystyn nimeämään 10 henkilökohtaista asiaa, joista minun on vaikea puhua. Niiden lisäksi tunnistan ainakin 10 asiaa, joista minun ei ole sopivaa eikä edes sallittua puhua, koska olen nainen, äiti, opettaja... Pinen esseitä lukiessani tajusin, että juuri niistä aiheistahan minun on kirjoitettava itselleni, koska ne täytyy kirjoittaa näkyviksi, ja niiden ympäriltä pitää jotenkin poistaa sitä surua, häpeää tai vihaa, joita ne aiheuttavat.
Pinen esseet kertovat irlantilaisen naisen elämästä, eivätkä kaikin osin puhuttele suomalaisen yhteiskunnan kasvatteja, mutta yhtäläisyyksiä on kuitenkin enemmän kuin eroja: Irlannissa alkoholismi on ongelma, kuten Suomessakin. Lapsettomuus on ongelma joka puolella maailmaa, mutta Irlannissa katolinen valtakulttuuri on vaikuttanut lainsäädäntöönkin niin, että raskaana oleva nainen on toisarvoinen sikiön rinnalla. Akateeminen maailma on aivan varmasti Suomessakin vielä miesvaltaista (vaikka suurin osa yliopisto-opiskelijoista on naisia), ja monia lasikattoja on vielä murtamatta, vaikka toki naisten asema on monin osin parempi kuin patriarkaalisemmassa, katolisessa Irlannissa.
Tästä on vaikea puhua oli lukupiirikirja, josta ei hirveästi innostuttu. Erityisesti lukupiiriläisiä vaivasi se, että kirja oli niin totinen. Pinen esseissä ei ole huumoria. Lisäksi todettiin, että aiheet ovat varmasti Irlannissa ravistelevia ja suuria, mutta meillä esimerkiksi alkoholismista tai lapsettomuudesta on kirjoitettu jo kauan. Suomalainen kulttuuri on ehkä tarttunut näihin aiheisiin avoimemmin, puhumattakaan tietysti naisen tasa-arvoisemmasta asemasta pohjoismaisessa yhteiskunnassa. Esseiden rehellisyyttä toki kehuttiin, mutta esimerkiksi kuukautisia esseen aiheena pidettiin epäkiinnostavana.
Minulle tästä kirjasta tuli kuitenkin rakas. Se rohkaisi ajattelemaan vaikeita asioita ja niiden taustalla olevia tapahtumia, perheeni historiaa ja omia kokemuksiana naisena ja äitinä. Huomasin, että maailmassa on vielä paljon asioita, joista pitäisi puhua enemmän.
Tästä on vaikea puhua on luettu ainakin näissä kirjablogeissa: Kirja vieköön!, Tuijata. Kulttuuripohdintoja, Kirjakaapin kummitus, Lumiomena ja Kirjarouvan elämää.
Kiitän kustantajaa arvostelukappaleesta!
maanantai 17. elokuuta 2020
Tiitu Takalo: Memento mori
Tiitu Takalo: Memento mori, 2020
Kustantaja: WSOY
Kansi: Tiitu Takalo
Sivuja: 228
Mistä sain kirjan: lainasin kirjastosta
Tiitu Takalon Memento mori on omaelämäkerrallinen sarjakuvateos, joka kertoo tekijänsä sairastumisesta aivoverenvuotoon ja toipumisesta siitä. Teos on rehellinen ja aito kertomus tapahtumista, jotka mullistavat tutun ja turvallisen arjen. Kirjan nimi, Memento mori, on latinaa ja tarkoittaa "muista kuolevasi" tai "muista kuolevaisuutesi". Aivoverenvuoto on järkyttävä muistutus kuolevaisuudesta, ja usein se on myös kuolemaksi.
Tapahtumat alkavat 4. joulukuuta 2015, jolloin Tiitu on yksin kotona työstämässä taideteostaan. Hän menee nukkumaan, mutta herää kovaan päänsärkyyn, joka äityy niin pahaksi, että hänen miehensä joutuu soittamaan paikalle ambulanssin. Taysin ensiavussa selviää, että Tiitulla on aivoverenvuoto ja edessä on leikkaus. Tiitu selviää vaarallisesta sairauskohtauksesta hengissä.
Lukijasta saattaa tuntuakin, että kun aivoverenvuoto todetaan jo alkusivuilla, ja potilas selviää siitä hengissä, tarinan voisi lopettaa. Eikös dramaattisin tapahtuma ollutkin jo siinä? Selviäminenhän on valtava ilo - ja se siitä.
Mutta päähenkilö miettiikin: Tämä oli alku. Sairauskertomukseni alku. Ei, vaan toipumiskertomukseni. En vain vielä tiennyt sitä silloin. (S. 32.)
Edessä on pitkä tarina, joka koostuu kokemuksista Taysin teho-osastolla, sitten vuodeosastolla ja lopulta kotona. Tarvitaan myös toinen leikkaus. Tiitu tuntee helpotusta, mutta myös pelkoja, ja vaipuu selittämättömään lamaannukseen. Toipumiseen kuluu vuosi, eikä sekään oikeastaan riitä, mutta kaikkien kauhukuvien jälkeen Tiitu voi todeta: Minä en kuollut 4. joulukuuta 2015. Minä olen elossa. Olen elossa. (S. 227.)
Tämän sarjakuvateoksen yhteydessä en voi mitenkään välttää omakohtaista samastumista kirjan tarinaan. Sain sydäninfarktin 1.9.2017, ja kuten huomaatte, traumaattinen päivämäärä on muistissani, aivan kuten Memento morinkin päähenkilöllä, Tiitulla: Sairastuminen on elämässäni kuin merkkipaalu. Muutoskohta. Uuden elämän alku... ja vanhan loppu. (S. 223.) Miten elää henkilökohtaisen memento morinsa kanssa loppuelämänsä? Sairauskohtaus nimittäin muistuu mieleen päivittäin, memento mori on läsnä koko ajan, ja jos nyt ei aivan joka hetki, niin sitkeämmin kuin terveillä - tai itsensä terveiksi kokevilla - ihmisillä.
Sitä luulisi, että ihminen on onnensa kukkuloilla, kun säilyy hengissä vakavasta sairaskohtauksesta, johon useimmat kohtauksen saajat kuolevat. Mutta asia ei menekään niin. Ihminen syöksyy keskelle pelkoja, epätietoisuutta, jossittelua ja kauhua. Asiaa ei auta se, että sairaalahenkilökunta näkee hengissä säilymisen suurena onnenpotkuna, kun taas potilas itse on edelleen kauhuissaan kaikesta, minkä on kokenut. Samaa pätee ystäviin, jotka toteavat: "Mutta nythän kaikki on hyvin." Mikään ei ole hyvin, eikä ainakaan entisellään, vaikka henki pihiseekin.
Tiitu Takalo vaipuu kohtauksen jälkeen kummalliseen lamaannukseen, eikä pitkä sairaslomakaan tunnu tuovan helpotusta asiaan. Töihin on vaikea tarttua, selittämätön alakulo ja itseinho alkavat hallita elämää. Hän saa lääkäriltä masennusdiagnoosin ja lähetteen päihde- ja mielenterveyspolille, vaikka periaatteessa tuntee olevansa onnellinen, työt vain eivät suju. Lähetteessä ei ole mainintaa aivoverenvuodosta, vaikka se on lamaannuksen syy.
Jään miettimään, miten vähän traumasta toipumisesta oikeasti tiedetään. Takalo alkoi vältellä kohtauksesta kertomista ystävilleen, koska hän ei kestänyt voivottelua ja myötätuntoa. Onneksi hän on jossain vaiheessa saanut työkykynsä takaisin ja piirtänyt ja kirjoittanut kokemuksensa sarjakuvaksi, Memento moriksi. Olen varma, että moni vakavan sairaskohtauksen uhri saisi apua tästä teoksesta. Toinen teos, jonka toivoisin sekä hoitohenkilökunnan että sairastuneiden ihmisten lukevan, on Emmi Valveen upea, omaelämäkerrallinen sarjakuvateos Armo, joka kertoo mielen sairastumisesta.
Vakavasti sairastuneiden toipuminen ei ole mikään nopea tapahtuma: Miksi en kuollutkaan? Miksi en ole siitä iloinen? Miksi pelkään koko ajan? Memento mori - muista kuolevasi. Ehkä tietoisuus omasta kuolemasta on lopulta suurin taakka, jonka sairas ihminen saa päivittäiseksi kumppanikseen. Oman memento morinsa kanssa täytyy opetella elämään, ja se vie aikaa.
Takalo on vanginnut päähenkilön avuttomuuden ja hämennyksen koskettavasti. Kuvat ovat selkeitä ja pääosin realistisia kuvia tapahtumista. Mukana on kuitenkin perinteisen sarjakuvaruudun rikkovia kuvia, erikokoisia kuvia sekä viittauksia kuvataiteen merkkiteoksiin. Kuvien värit vaihtelevat mustasta valkoiseen ja punaiseen sekä sinisen sävyihin. Välillä on tyhjiä ruutuja, jotka myös kertovat paljon. Teksti ja sanat luovat puhuttelevan kokonaisuuden, jossa tunnelmat ja tunteet saavat tilaa. Tuloksena on vaikuttava sarjakuvateos, joka pienin elein ylistää tavallista elämää.
Memento morista voi lukea myös Kirjavinkit-blogista. Povaan ja toivon kirjalle menestystä Sarjakuva-Finlandia-kisaan, jonka Takalo on jo kerran voittanutkin, vuonna 2015, teoksellaan Minä, Mikko ja Annikki.